توسعه کشور در گرو رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش
معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور گفت: توسعه کشور بدون حل مسائل آموزشوپرورش ممکن نیست و همه ما باید با وجود محدودیتها، تحول در این حوزه را رقم بزنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد،سید ضیاء هاشمی درجمع رؤسای آموزشوپرورش 13شهرستان ومنطقه کهگیلویه و بویراحمد با تأکید برجایگاه تاریخی ومؤثر آموزشوپرورش دراستان کهگیلویه و بویراحمدگفت: نخستین نهاد رسمی که دراین استان نقشی اساسی ایفا کرده، آموزشوپرورش بوده است. مدارسی که سالها پیش در دورترین مناطق تأسیس شدند، آغازگر تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودند.
وی با بیان اینکه در سطح ملی نیز آموزشوپرورش عامل اصلی توسعه پایدار کشور است، اظهار کرد: ما بر این باوریم که بدون حل مسائل آموزشوپرورش، توسعه و پیشرفت کشور ممکن نیست. البته تحول در آموزشوپرورش نیز زمانی محقق میشود که وضعیت معیشتی و منزلت معلمان بهبود یابد.
وی گفت: معلم قلب مدرسه است و مدرسه قلب جامعه؛ بنابراین اصلاح وضعیت معلمان، نقطه آغاز اصلاح نظام آموزشی است.
معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور با اشاره به برخی چالشهای موجود در آموزشوپرورش افزود: امکانات محدود است، اعتبارات کافی نیست، موانع و چالشها جدی هستند؛ اما راهحل وجود دارد.ما نباید بهواسطه کمبودها، متوقف شویم. هنر مدیریت آن است که با وجود محدودیتها، وضعیت موجود را به سمت وضعیت مطلوب هدایت کنیم.
وی با اشاره به تجربه شخصی خود درتحصیل درمناطق عشایری، گفت: درسالهای ابتدایی تحصیل، درچادری سفید درس میخواندیم و ساختمانی درکار نبود. با این حال، به دلیل انگیزه معلمان و همراهی خانوادهها، ازهمسالان شهری خود نیز جلوتر بودیم. این یعنی امکانات اگرچه مهماند، اما نبودشان مانع قاطع نیست.
هاشمی با اشاره به ظرفیتهای نسل جدید دانشآموزان اظهار کرد: فرزندان امروز ما اطلاعات گستردهای دارند، اعتماد به نفس بالا، قدرت نقد و گفتوگو و مشارکت دارند. باید بهجای نگاه آسیبشناسانه، این سرمایهها را دید و شناخت. وظیفه ماست که بهروز باشیم، با این نسل دیالوگ سازنده برقرار کنیم و ظرفیتهایشان را شکوفا سازیم.
وی همچنین به نقش آموزش مهارتی و هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند فنلاند، نروژ و ژاپن، نیمی از دانشآموزان از پایه دهم بهسوی مسیرهای فنی و کاربردی هدایت میشوند. در دولت چهاردهم نیز توجه ویژهای به مهارتآموزی و توسعه رشتههای کاربردی شده است، هم در مدارس و هم در دانشگاهها.
هاشمی با اشاره به نقش مؤثر خیرین در توسعه زیرساختهای آموزشی، خاطرنشان کرد: با وجود تمرکز بخشی از فعالیت خیرین در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، ظرفیتهای خوبی برای جلب مشارکت آنها در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بنیاد علوی، وزارت نفت و سایر نهادها میتوانند نقش فعالی ایفا کنند.
وی با تجلیل از موفقیتهای نخبگان استان، از جمله دانشآموزان دختر که در سطح ملی میدرخشند، افزود: این موفقیتها نشان میدهد که باوجود محدودیتها، میتوان به نتایج درخشان رسید، مشروط بر آنکه همراهی خانواده، تلاش معلمان و برنامهریزی درست وجود داشته باشد.
هاشمی در پایان با اشاره به ایام سوگواری محرم گفت: فرهنگ وفاداری و ایثار برگرفته از مکتب سیدالشهدا (ع) در جایجای این استان زنده است و ما نیز باید با الهام از این فرهنگ، با روحیه جهادی در مسیر اصلاح نظام آموزشی گام برداریم. امیدوارم با تلاش جمعی همه مسئولان و فرهنگیان، شاهد آموزشوپرورشی پویا، مدارسی کارآمد و نسلی آیندهساز باشیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به ارائه گزارشی ازفعالیتها وچالشهای پیش روی آموزش وپرورش پرداخت وگفت:آموزشوپرورش این استان با وجود توانمندی منابع انسانی، با مشکلات متعددی در حوزه فضای آموزشی، اعتبارات، تجهیزات و پراکندگی جغرافیایی روبروست و نیازمند حمایت جدی دولت است.
ایوب رضایی با ابراز خرسندی از حضور سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور در جمع روسای آموزش وپرورش ، به جایگاه مهم آموزشوپرورش در توسعه پایدار کشور اشاره کرد و بیان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت بهدلیل مأموریت تربیت نیروی انسانی، نقش محوری در پیشرفت جوامع دارد و به همین دلیل با هیچ دستگاهی در گستره مخاطبان و مأموریتها قابل مقایسه نیست.
وی گفت: سند تحول بنیادین نیز تکلیف ما را در مسیر تعلیم و تربیت تمامساحتی مشخص کرده و این مأموریت را دوچندان ساخته است.
رضایی با بیان اینکه آموزشوپرورش استان قریب به ۱۸۰ هزار دانشآموز، ۱۵ هزار فرهنگی و حدود ۲۸۰۰ آموزشگاه را در خود جای داده است، گفت: آموزشوپرورش بهتنهایی با بیش از ۶۰ درصدجامعه مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط است و از این منظر، نهاد فرهنگساز و آیندهساز کشور است.
مدیرکل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از نگاه مثبت دولت چهاردهم به آموزشوپرورش، اظهار کرد: هیچ دولتی بعد از انقلاب به اندازه دولت فعلی به آموزشوپرورش توجه نکرده است. رئیسجمهور محترم با حساسیت ویژه موضوع عدالت آموزشی، کیفیتبخشی و توسعه زیرساختها را دنبال میکند. اگر بناست تغییری بنیادین در این حوزه اتفاق بیفتد، قطعاً در همین دولت رخ خواهد داد.
وی با اشاره به مهمترین چالشهای استان، گفت: فضای آموزشی نخستین دغدغه ماست. بیش از ۱۰۰ مدرسه سنگی و دهها مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که برخی از آنها در حال جمعآوری هستند، اما همچنان نیاز جدی به ساختوساز داریم.
رضایی گفت: مشارکت خیرین، بنیاد برکت، بنیاد علوی و نهادهای مردمی اهمیت دارد، ولی سطح توان مالی مردم در برخی مناطق بهشدت پایین است.
رضایی افزود: سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق استان بهشدت پایین است و در مناطقی چون دیشموک و بویراحمد با بحران تراکم دانشآموزی مواجهایم؛ بهطوری که بیش از ۲۱۰ کلاس درس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز در استان داریم.
وی با بیان اینکه ۲۲ درصد از دانشآموزان بویراحمد در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند، گفت: اگر تنها دو هزار نفر از این دانشآموزان به مدارس دولتی برگردند، فضای آموزشی لازم برای جذب آنان وجود ندارد و با بحران روبهرو میشویم.
رضایی یکی دیگر از مشکلات جدی را کمبود هنرستانها دانست و گفت: در استان، توسعه هنرستانهای فنی و مهارتی بسیار کند بوده و در مناطقی مانند بویراحمد طی سالهای گذشته هیچ هنرستان جدیدی تأسیس نشده است، در حالی که این رشتهها نقش کلیدی در اشتغالآفرینی دارند. متأسفانه کمبود شدید تجهیزات در هنرستانها نیز مزید بر علت شده است.
رضایی همچنین با اشاره به ظرفیتهای مغفول در اردوگاههای آموزشوپرورش استان گفت: اردوگاههایی مانند اردوگاه "آبشار" یا "اردوگاه سیزده آبان" ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایهگذاری دارند. پروژههای نیمهتمام بسیاری مانند استخر، سالن آمفیتئاتر و خوابگاه، به دلیل نبود اعتبار راکد ماندهاند.
وی همچنین بر لزوم توسعه مدارس شبانهروزی بهویژه در مناطق محروم و پراکنده مانند دیشموک تأکید کرد و افزود: آمار بالای مدارس با یک تا ۱۰ دانشآموز، که تعداد آنها به بیش از ۹۵۰ آموزشگاه میرسد، نشان میدهد با پراکندگی شدید جغرافیایی روبهرو هستیم که هزینه آموزش را بالا برده است.
رضایی با اشاره به موفقیت دانشآموزان استان در سطح ملی، از جمله کسب رتبه یک کنکور تجربی کشور، گفت: این نشان میدهد که استعداد، انگیزه و توان در میان فرهنگیان و دانشآموزان استان وجود دارد؛ تنها باید شرایط و امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم.
وی در پایان با اشاره به بدهی ۱۴ میلیارد تومانی آموزشوپرورش استان در حوزه آب و برق مدارس، از معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور خواست تا این مطالبات در سطح ملی پیگیری و تأمین شود و افزود: ما با تمام توان در حال تلاش هستیم تا آموزشوپرورش استان را روی ریل تحول قرار دهیم و امیدواریم با حمایت دولت، بتوانیم این مسیر را به درستی طی کنیم.