بازار خودرو ، چشم انتظار رونق
"خودرو بخریم یا نخریم" ، سوالی است که این روزها در ذهن بسیاری از مصرف کنندگان نقش بسته ، اما دغدغه فعالان بازار خودرو اندکی متفاوت است ، آنها از رکود دلتنگ شده اند و می خواهند به هر شکل ممکن رونق به بازار بازگردد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما ، شرایط جدید پیش روی بخشهای اقتصادی و انتظارات به وجود امده برای رونق در بخشهای تولیدی در کنار سر نزولی واسطه گری و دلالی همچنین سیر نزولی بازارهای رقیب جذب سرمایه های خرد همچون دلار وسکه ، بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.
احتمال لغو تحریم های ظالمانه و مهیا شدن زمینه برای حضور شرکتهای معتبر خودرو ساز خارجی موجب شده است تا همه نگاه ها به سوی کاهش قیمت باشد انتظاری که زمینه ساز رکودی کسل کننده در بازار خودرو در فصلی شده است که همه ساله در این ایام دوران رونق خود را تجربه می کرد.
تورج اسدی یکی از نمایشگاه داران خیابان جمهوری در تهران می گوید:"همه در انتظار حضور خودروسازان خارجی هستند چراکه فکر می کنند ورود خودروسازان خارجی به ایران داخلی ها را مجبور به کاهش قیمت می کند."
این انتظارات در حالی است که وزارت صنعت ، معدن و تجارت هرگونه کاهش قیمت خودرو را منتفی می داند و شرایط جدید را تنها زمینه ساز بهبود کیفیت خودروهای داخلی توصیف می کند.
این در حالی است که بهروز نعمتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می گوید: " هزینه نهاده های تولید خودرو در مقایسه با سال 1391 کاهش یافته است و قیمت خودروهای داخلی نه فقط افزایش نیابد بلکه باید روند کاهشی داشته باشد.
وی معتقد است :" در این مدت هر دلار آمریکا با نرخ 3600 تومان نصیب خودروسازان می شد که این رقم به 2800 تومان رسیده است همچنین هر کیلوگرم ورق در سال91 معادل 2500 تومان بود که هم اکنون به 1900 تومان رسیده است و قیمت آلومینیوم هم کاهش نشان می دهد و حتی با نظر گرفتن افزایش هزینه دستمزد نیروی انسانی هزینه تمام شده تولید خودرو در مقایسه با سال 91 کاهش یافته است و باید قیمت ها هم متناسب با آن کاهش یابد."
به هر حال هر چند خودروسازان در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند اما بازار چارچوب خاص خود را دارد، چرا که گرانی خودروهای داخلی در کنار نارضایتی نسبی مردم از کیفیت و ورود خودروهای خارجی به بازار منجر به رکود در بازار داخلی شده است.
حسن زمانی افشار کارشناس خودرو و رئیس اسبق اتحادیه کشوری نمایشگاه داران می گوید:" رکود حاکم بر بازار خودروها نتیجه رکود واگیردار حاکم بر دیگر بازارهاست ، سیاستهایی که از بازارهای دیگر وارد می شود بازار خودرو را هم راکد کرده و زمین زده است. بازار ما راکد است اما امسال موضوع فرق می کند و حذف سهمیه سوخت 60 لیتری خودروها هم بر رکود تاثیر می گذارد."
غلامحسین قاسمیان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران هم از رکورد در بازار تهران می گوید: هیچ سالی مثل امسال نداشتیم که بازار خودرو این قدر راکد باشد،خریدی نیست و بیشتر مردم فروشنده اند در حالی که در فصل خرید و فروش خودرو قرار داریم.
نعمت الله کاشانی نسب از دست اندرکاران بازار خودرو هم می گوید: قیمت خودروهای خارجی 10 درصد کاهش یافته و سقف قیمتهای خودروهای داخلی هم به کف قیمت فروش خودروسازان نزدیک شده است."
رحیمی یکی از نمایشگاه داران خیابان جمهوری شرایط کلی حاکم بر بازار را عامل رکود بازار خودرو می داند و می افزاید:"برخی مصرف کنندگان منتظر ورود خوردو های خارجی هستند به همین دلیل از خرید خودداری می کنند به اعتقاد من تنها در صورت ورود خوردوهای خارجی است که تولید کنندگان مجبورند یا کیفیت را ارتقا بخشند یا قیمت را کاهش دهند."
این فعال بازار خودرو با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی در خصوص تشویق مردم به نخریدن خودروهای داخلی می گوید:" این قبیل شایعات هم در تشدید رکود بی تاثیر نیست."
رحیمی با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی حتی کمتر از قیمت کارخانه شده است در خصوص علت این امر می گوید:"تشدید رکود و نبود مشتری ، فعالان بازار خودرو را مجبور کرده است برای نقد کردن سرمایه ، خودروهای صفر کیلومتر خریداری شده را زیرقیمت کارخانه عرضه کنند ."
علی رستمی ، یکی از نمایشگاه داران خیابان شادمان هم می گوید:" خودروسازان تولید می کنند اما مشتری برای این تولید نیست."