پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تربیت نسل معتقد و پایبند به ارزشها و تعالیم اسلامی را وظیفه نظام آموزشی و معلمان عنوان کرد و گفت: ارزشمند بودن را به فرزندان خود بیاموزیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حمیدرضا شیخالاسلام روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: امروز لازم است که انتقال دادهها به دانش آموزان که مبنای آموزش است، در نهایت با تربیت توام شود و به تغییر در رفتار مدل زندگی بینجامد.
وی افزود: معلمی کار هر کسی نیست چرا که آنها اداره کنندگان آینده جامعه را تربیت داده و آموزش میدهند و با توجه به این که مدیریت جامعه کاری تخصصی و حساس است، تعلیم و تربیت این مدیران هم باید به میزانی بیشتر، حساس و تخصصی باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، آموزش را امری تخصصی دانست و با اشاره به اهمیت اعتماد و اطمینان در تربیت سرمایه انسانی و شاخص سرمایه اجتماعی آنها اظهار کرد: توسعه، رشد و تربیت نیروی انسانی کارآمد منوط به توجه بر امر آموزش و پرورش است.
شیخالاسلام اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور باید طوری عمل کند که در نهایت نیروی انسانی دارای سرمایه اجتماعی در آن تربیت شود و همه این هدف زمانی اتفاق میافتد که ما آموزش و پرورش توسعه یافته داشته باشیم.
وی مدرسه را خانه دوم فرزندان این ملت عنوان کرد و با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل گفت: دولت با تمام وجود نهضت مدرسه سازی را آغاز کرده و هر کمکی که در این زمنیه لازم باشد، انجام خواهد داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک پایین بودن میانگین نمره امتحانات نهایی و نیز سرانه فضای آموزشی را غیرقابل قبول خواند و با اشاره به اهتمام وزارت آموزش و پرورش در این دو زمینه افزود: پایین بودن نمره امتحانات نهایی نتیجه عملکرد همه ماست و باید این مساله را کارشناسی کرده و وضعیت را بهبود ببخشیم.
شیخالاسلام همچنین از آغاز بررسی برنامه درسی و آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این دو مساله جزو چالشهای ماست و برای حل آن برنامه داریم و در حال بررسی کارشناسی و دقیق هستیم.
استاندار اردبیل نیز در این آیین، تامین زیرساختهای آموزش، تعلیم و تربیت را از اولویتهای اساسی این استان برشمرد و گفت: جوامعی که به جایی رسیدهاند، مسیر خود را از توسعه آموزش و پرورش و تربیت درست نیروی انسانی شروع کردهاند.
مسعود امامی یگانه، مسئولیت اصلی رشد فردی و جامعه پذیر شدن افراد را بر عهده متولیان تعلیم و تربیت دانست و افزود: با توجه به این که نهاد آموزش و پرورش سرمایه انسانی را برای جامعه تربیت میکند، این نهاد برای رسیدن به اهداف عالیه باید در اولویت قرار گیرد.
وی تحقق اهداف توسعه کشور را منوط به توجه به نظام تعلیم و تربیت ذکر کرد و ادامه داد: آموزش به معنای عام موضوع سادهای نیست و به همین علت در فرایند تعلیم و تربیت، باید نگاه همگانی و مشارکت همگانی وجود داشته باشد و تقویت و توسعه این بخش باید با تلاش همه نخبگان اتفاق بیفتد.
استاندار اردبیل آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را دو مقوله در کنار هم و پیوسته خواند و اضافه کرد: آموزش و پرورش کلید توسعه کشور است و به همین علت باید برای واگذاری امور اجرایی کشور به نسل جدید، باید از هم اکنون تلاش کنیم و نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت کنیم.
امامی یگانه خواستار بازنگری در نظام آموزشی کشور شد و بیان کرد: نظام آموزشی مدرسهای بر مبنای تلنبار اطلاعات بنا شده و ادامه حیات میدهد و اساس آن بر محفوظات استوار است در حالی که هدف از آموزش، تنها کسب اطلاعات نیست بلکه باید در کنار آن استعدادیابی و پرورش خلاقیت نیز اتفاق بیفتد.
وی تحقق این هدف را منوط به جذب افراد نوآور و خلاق دانست و اظهار کرد: نظام آموزشی ما باید به سمت تربیت افراد توسعه محور معتقد به مشارکت جمعی سوق پیدا کند.
استاندار اردبیل با اشاره به ضرورت کاهش ناهنجاریهای جامعه از طریق تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و ضرورت اعتلای شخصیت افراد گفت: تربیت و آماده سازی نیروی انسانی امیدوار به آینده وظیفه نظام آموزش و پرورش است.
امامی یگانه همچنین با بیان این که حوزه آموزش و پرورش حوزهای کاملا تخصصی است و هر گونه تغییرات در آن میتواند آینده ما را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: ما باید از این حوزه تخصصی محافظت کنیم و از سیاست زدگی آن جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر توسعه مدرسه سازی در کشور و ارتقای همزمان کیفیت آموزشی در مدارس گفت: سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل بسیار پایین است و تا چهار سال آینده باید حداقل سه هزار کلاس درس جدید در این استان احداث شود.
استاندار اردبیل نهضت مدرسه سازی را یکی از ماموریتهای مهم خود در دوره تصدی مسئولیت استانداری اردبیل ذکر کرد و افزود: بهبود و ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی به همراه ارتقای شاخصهای حقوق و معیشت معلمان ضروری است.
امامی یگانه با بیان این که قرار گرفتن استان اردبیل در ردههای بالای ۲۰ در شاخصهای آموزشی و میانگین نمرات امتحانات نهایی و قبولی کنکور زیبنده این خطه نیست، اظهار کرد: ما با ارتقای این شاخصها باید در نسل جدید امید و انگیزه برای آینده روشن را تقویت کنیم.
استاندار اردبیل همچنین با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاسی کاری در جایگاه مهم تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش گفت: همه انتصابها در این اداره کل باید بر مبنای شاخصهای علمی و آموزشی و صلاحیتهای فردی و تخصصی باشد.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین با ارائه گزارشی از دوران خدمت ۳۶ ماهه خود گفت: در این مدت تلاش ما تامین معلم برای کلاسها و تامین فضای آموزشی برای تحصیل فرزندان این استان بود و اگر این تلاشها با جدیت دنبال نمیشد، اکنون به جای کلاس با تراکم ۴۵ نفری، با کلاسهایی با ۵۵ دانش آموز مواجه بودیم.
کلام الله صفری بیان کرد: در طول ۳۶ ماه گذشته برای بیش از ۶۰۰ واحد آموزشی استان سند مالکیت تک برگی اخذ کردیم و میانگین نمرات امتحانات نهایی استان نیز افزایش یافته و رتبه استان از ۳۱ کشوری به ۲۰ کشوری و رتبه کنکور استان نیز از آخر فهرست به رتبه ۲۴ کنونی ارتقا یافت.
وی سرانه کنونی فضای آموزشی استان اردبیل را ۴.۲ متر مربع و حدود یک متر مربع پایین تاز از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: استان اردبیل ۷۷۷ مدرسه در حال تخریب دارد که باید تخریب و بازسازی شود.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین با اشاره به نیاز استان اردبیل به احداث هشت هزار کلاس درس جدید تا آخر برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برای تحقق این هدف، باید سالانه یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس جدید در استان احداث شود.
صفری از احداث بیش از یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس در طول سه سال گذشت در سطح استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در این مدت سرانه فضای ورزشی استان اردبیل از ۲۱ سانتیمتر مربع به ۵۷ سانتیمتر مربع ارتقا یافته است.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین، تعلیم و تربیت را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و مردم عنوان کرد و گفت: همه ما باید بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین و نیز سیاستهای کلی نظام برای تربیت شهروند مطلوب بکوشیم.
سیداردشیر رشیدی آلهاشم تربیت نیروی انسانی مومن، خردورز، ظلم ستیز، ایثارگر و خدوم را از جمله اهداف نظام آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: با الهام از اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین باید بکوشیم که این اهداف متعالی محقق شود.
وی معلم را عنصر اصلی تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: همه ما زیر بار منت معلمان و مربیان هستیم و باید نقش آنها را در همه ارکان زندگی و شکل دهی هویت خود برجسته کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر ضرورت افزایش انگیزه خدمت و ارتقای منزلت و مرجعیت معلمان، افزایش کارایی و اثربخشی در کشور را منوط به بهرهمندی از خدمات معلمان و استفاده از همه ظرفیتها و توانمندی فرهیختگان ذکر کرد.
رشیدی آلهاشم مشارکت نخبگان، نهادینه کردن تفکر برنامهمحور، تحقق عدالت آموزشی، برنامه ریزی برای انسداد مبادی بی سوادی، تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز، توسعه فعالیتهای پرورشی و تربیتی، تامین امکانات و ارتقای ورزش دانش آموزی و نظام جامع سلامت دانش آموزی، افزایش دانش و مهارت دانش آموزان، تقویت ارتباط والدین با مدرسه و توسعه هوشمندسازی مدارس را از جمله برنامههای خود در دوره خدمت در اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد.