تاملی برای واجب فراموش شده؛
بی حجابی نشان از نبود آگاهی
گر چه برخی بانوان برای بد حجابی و شیوه کاستن از حجاب کامل، قصد و غرضی ندارند، اما باید بدانند بینندگان همگی نیک اندیش نیستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، برخی گمان میکنند بانوانی که حجاب ندارند خدای ناکرده بزه کارند و گروهی با چشم چرانی ها، در پی فرصتهای مساعد میگردند تا شکار خود را از میان آنان به دست آوردند. کم نیستند نوعروسانی که همسرانشان با خانوادههای بد حجاب رفت و آمد کرده و زندگی خود را به تباهی کشیده اند.
بی گمان، بد حجابی زنان موجبات جلب توجه نامحرمان را فراهم ساخته و زن و مرد را به گناه و روابط نادرست میکشاند.
با وجود این، بسیاری از دختران و بانوان بد حجاب، علاقهمند به اسلام هستند؛ از این رو نظر فقهای اسلام و مراجع تقلید میتواند برای آنان سازنده باشد.
حجاب از نظر مراجع تقلید
تمام مراجع تقلید از عصر شیخ طوسی تاکنون، در مسائلی که ذیلاً میآوریم، اتفاق نظر دارند:
۱. پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانمها در بیرون از منزل و همچنین آرایش زنان در خیابانها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن لباسهای محرک، حرام است.
۲. حجاب از ضروریات اسلام است و منکران آن، مرتد هستند؛ ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار، موجب فسق است و گناه محسوب میشود.
۳. عدهای در سخنرانیها میگویند: چادر مشکی برای بانوان، مکروه است و باید پوشش جدیدی جایگزین آن شود. در پاسخ این عده باید گفت: چادر سیاه مانند عبای سیاه، کراهت ندارد، بلکه مطلوب است. چادر مشکی، یک نوع حجاب و بهترین آن محسوب میشود و، چون پوشیدن بدن بر بانوان واجب میباشد، بدین دلیل چادر بهترین نوع پوشش واجبی است که زنهای مؤمنه از آن استفاده کرده و اندام خود را با آن میپوشانند.
از این رو مراجع بزرگوار و کارشناسان اسلام میفرمایند: سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند، زیرا چادر در کشور اسلامی ایران، از مظاهر و شعایر اسلام میباشد.
بانوان محترم با حفظ این شعار سعی کنند حرکت خزندهای را که بر ضد چادر که یک حجاب ملی و سنتی است، آغاز شده، خنثی کنند.
بنابر این، عموم مراجع تقلید، چادر را بهترین و برترین نوع حجاب میدانند؛ گرچه حجابهای دیگر را هم حجاب اسلامی میدانند؛ البته در صورتی که تمام بدن به ویژه موها و اندام را کاملاً بپوشاند.
خواهران و بانوان گران قدر:
پیشینه و تاریخ حجاب به آغاز آفرینش انسان مسئول برمی گردد و موضوع تازهای نیست که درباره علل آن به جست و جو بپردازیم.
در مقابل، بد حجابی و برهنگی، پدیدهای تازه است.
به گفته چارلی چاپلین: «برهنگی زنان، بیماری قرن ماست» که باید درباره علل پیدایی آن، تحقیق و تفحص کرد.
چادر
نوع لباس و پوشش بانوان در هر کشوری، نماد ملی و فرهنگی آن کشور محسوب میشود.
بانوان ترکمن حجاب خاصی دارند؛ چنانچه زنهای محترم بلوچ و عشایر نیز پوشش مخصوصی دارند.
شهرستانها و روستاهای ایران به فراخور آداب و سنن اجتماعی و فرهنگی خود پوشش ویژهای را انتخاب کرده اند، لکن به طور کلی چادر مشکی، یک حجاب همگانی و مشترک بین اقوام مختلف شیعه و سنی در کشور ما به شمار میرود.
گرچه غالب کشورهای اسلامی نظیر ایران، از چادر برای پوشش خود استفاده میکنند، ولی در ایران، چادر، لباس ملی و مذهبی ما است.
خوانندگان عزیز نباید از این نکته غفلت کنند که هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر پوشش و نوع لباس همراه است؛ چنانچه استیلای فرهنگی و سلطه پذیری نیز، از تحول فرهنگ پوشش، جدا نمیباشد.
تاثیر استثمار بر حجاب
بانوانی که وضع حجاب آنها مناسب با شخصیت فردی و اجتماعی شان نیست، بی گمان تحت تأثیر سلطه فرهنگ استعماری قرار دارند.
این عده باید توجه داشته باشند که بافت اعتقادی و فرهنگی ایران اسلامی با مشخصات خاصی که دارد، با فرهنگ اخلاق غربی در تضاد است؛
مثلاً معاشرت دختر و پسر و زن و مرد در میان غربی ها، حریم و حرمتی ندارد و ثمره آن، وجود انواع نابسامانی ها، طلاق ها، افسردگی ها، بدبینیها و خودکشی هاست؛ اما ضرورت حفظ حریم و حرمت میان نامحرمان در کشور ما، موجب وحدت و صمیمیت شده و میشود.
توصیه ای به بانوان
بنابر این همه دختران معصوم و بانوان گران سنگی که به عللی حجاب کامل را رعایت نمیکنند، با کوچکترین یادآوری و تنبّه، به خود آمده، حجاب را با فرهنگ کامل آن پذیرا میشوند و امنیت جسمی و روانی را برای خود به ارمغان میآورند.
بانوان با حجاب ما مانند آن بانوی قهرمان ترکیه که شش سال زندان لائیکها را تحمل کرد، ولی دست از تبلیغ گفتاری و عملی چادر برنداشت، هرگونه زخم زبان را تحمل میکنند، ولی حجاب ملی و اسلامی خود را از دست نمیدهند؛ حتی در خط مقدم جبهه و جهاد فرهنگی فریاد بر میآورند:
ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
ارزندهترین زینت زن حفظ حجاب است
فرمان خدا، قول نبی، نصّ کتاب است
از بهر خدا افضل طاعات، حجاب است
زنان و دختران ما میدانند که خودنمایی و دل ربایی باید مخصوص همسرانشان باشد، نه نامحرمان کوچه و بازار. در ایران اسلامی، جوانها به خواستگاری دخترانی میروند که از نجابت و عفت والایی برخوردارند.
لباسهای شاد و محرک، در شأن یک دختر ایرانی و مسلمان نیست، چرا که حجاب باید از بیرون، مانع دست یابی دیگران به گناه و چشم چرانیها باشد و از درون، اعتقادات دینی و فرهنگی را مصونیت بخشد.