پخش زنده
امروز: -
اگر کسی مهارت عملی زیاد داشته باشد، ولی توان تست زدن در آمون نظری مهارت نداشته باشد به چه سرنوشتی گرفتار میشود؟
به گزارش خبرگزاري صداوسيما مركز خراسان شمالي،
ماهر، اما بدون پروانه
به روستای خرق فاروج برای گزارش زراعت چوب رفته بودم جایی که عملا شهرک صنعتی چوب خراسان شمالی است جایی که انواع محصولات چوبی در آن تولید میشود از انواع درب و صندلی گرفته تا کندوی زنبور عسل. هر خانه در روستای خرق عملا یک کارگاه چوب است با چندین استاد با مهارت، اما گواهی کسب و کار نداشتند ماجرای نداشتن گواهی کسب و کار برای این هنرمندان چوب موضوع گزارش مکتوب من شد.
مرتضی میگفت: لازمه داشتن پروانه کسب قبولی در آزمون نظری است که سازمان فنی و حرفهای آن را به صورت برخط برگزار میکند.
او میگوید: تمام قابلیت هایش در کار عملی است، اما بدون قبولی در آزمون نظری نمیتواندآزمون عملی بدهد عدم قبولی در این ازمون مساوی با ندادن گواهی کسب از طرف اتاق اصناف است و بی بهره ماندن از تسهیلات بانکی
آزمون نظری مهمتر از آزمون عملی مهارت
تصورم این بودکه فقط تولیدکنندگان چوب برای گواهی کسب و کار با این مشکل مواجه اند، اما وقتی پیگیر شدم دیدم بسیاری از اهل فن پشت درب آزمونهای مهارت نظری و مهارتهای فنی حرفهای قرارگرفته اند.
از جمله اینها آقای ربانی جلوبندی سازی که اسم و رسمی در شهر بجنورد در بین مکانیکیها دارد، اما به خاطرنداشتن گواهی کسب، همچنان نقش شاگرد را بازی میکند تا استادکار. او میگوید بخاطر تخصصی بودن سوالات فنی و حرفهای واصطلاحات خاص امکان قبولی آسان نیست.
اومی گوید: اگر آزمون عملی باشد هیچ مشکلی ندارد چرا که به گفته خودش پس از چندین سال کارحالا بسیار خبره شده آقای ربانی که بعد از دوره اول متوسطه ترک تحصیل کرده و وارد مکانیکی شده، میگوید اگر تست زنی یاد میداشت ادامه تحصیل میداد و در کنکور شرکت میکرد.
چیزی شبیه به کنکور این بار برای مهارت
پیچیدگی آزمون نظری مهارت سبب شده آموزشگاههایی درست مثل آموزشگاههای کنکور در خراسان شمالی تشکیل شوند که تا حالا به به ۸۳ آموزشگاه رسیده است.
خانم موسوی مسئول یکی از این آموزشگاههای خصوصی میگوید: کار همه ما افزایش سواد و کمک به داوطلبان برای قبولی در آزمون کتبی مهارت است به گفته مربیان آموزشی، اططلاحات مربوط به آزمون نظری با آنچه افراد در بازار و محیط کسب و کار آموخته اند فرق میکند و همین باعث میشود قبولی برای افراد ماهر در بازار سخت باشد.
رییس سنجش و ارزشیابی مهارت فنی و حرفهای استان میگوید: بخشنامهای در آذر ماه ۱۴۰۰ به فنی و حرفهای استانها ابلاغ شدکه آزمونهای کتبی اولوبت بیشرداده شد و کار سخت گیرانهتر شده است.
بهنیا میگوید: با توجه به اینکه اصناف به صورت نظری با این استانداردها اشنا نیستند عمدتا دچار چالش میشوند.
او میافزاید: تا آبان ۱۴۰۰ تعداد ۹۱۸نفر در این آزمونها شرکت کردند، اما بعد ابلاغ بخشنامه این رقم کاهش یافته است.
او میگوید: طبق تجربهای که از استانها دارم اگر روند مثل گذشته شود که آزمون عملی در ان مهمتر باشد، بهتر است.
نگرانی رییس اتاق اصناف درباره کنکور مهارت
امیدوار رییس اتاق اصناف استان درباره کنکور مهارت نگران است و میگوید: نامهای به فنی و حرفهای نوشتم که اگر امکان داشته باشد افراد تایید صلاحیت شده خود اصناف سوالات را طرح کنند تا روند آزمون سهلتر شود.
امیدوار افزود: در سال۹۹ تعداد ۵۰۰۰پروانه کسب صادر شده، اما در ۷ماه امسال ۳۵۰۰مورد که این رقم بیانگر کاهش ۲۰درصدی است او یکی از دلایل ان را آزمون فنی و حرفهای میداند که خیلیها رغبت شرکت در آزمونها و ایجاد اشتغال را ندارند.
مدرک نداشتن مدرک
برای پیگری موضوع تماس تلفنی گرفتم با آقای شهریور معاون برنامه ریزی پژوهش فنی و حرفهای کشور او درباره اینکه آیا با این آزمونها موافق هستید گفت: بله باید آزمون گرفته شود و مهارت افراد سنجیده شود، البته او تاکید کرد: کسانی که کم سواد یا بی سواد هستند نیاز به آزمون ندارند.
شاید بخاطر همین استثنا قرار دادن افراد بی سواد برای نوع آزمون باشد که برخی صاحبان فن به دنبال این هستند که ثابت کنند سواد لازم یعنی بالاتر از پنجم ابتدایی را ندارند.
در فرآیند گزارش با افراد زیادی مواجه شدم که میگفتندای کاش نمیگفتیم دیپلم داریم و برخی هم برای تغییر نوع آزمون به دنبال مدرکی بودند که ثابت کنندکم سواد هستند. از جمله آنها خانم رشیدی است که سال هاست با هنر دستانش زیباترین قالیها را میبافد و همیشه مشتری منتظر کار اوست، اما او بخاطر نداشتن سواد نظری نمیتواند گواهی کسب بگیرد.
او میگوید: در آزمونی که شرکت کرده سوال آمده بود: انواع شیوههای قالی بافی در تبریز را نام ببرد. او با شگفتی میگفت: مگر من از بچگی آنجا قالی بافی را یاد گرفتم، مگر من محققم، مگر من بجز بافتن قالی سنتی آیا سر کلاس درس قالی بافی رفتم، ایا من وقتش را درام؟ وچندین سوال دیگر البته با لحنی غمگین.
نتیجه گیری
مساله اصلی این است که اگر کسی مهارت عملی زیاد داشته باشد، ولی توان تست زدن در ازمون نظری مهارت نداشته باشد به چه سرنوشتی گرفتار میشود.
بسیاری برای اینکه وارد چرخه کنکور نشوند یا از چرخه کنکور جا ماندن به دنبال مهارت ورزی و کار رفتند و پس از یادگیری و کسب مهارت لازم شغلی فراهم کردند و حالا با ایجاد کنکور مهارت، عملا امکان دریافت پروانه کسب ندارند و بخاطر آن استفاده از وامهای بانکی هم برای آنها فراهم نمیشود.
از همه مهمتر جلوی گسترش کارگاههای و اشتغال گرفته میشود، زیرا شاگردانی که مهارت لازم را کسب کردند نمیتوانند کارگاهی بزنند و خود استادکار شوند مگر اینکه در ازمون نظری مهارت قبول شوند.
نویسنده: فاطمه عطایی