• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
ضعف نظام آموزشي در توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي

فارغ التحصيلان بيکار ماحصل بي توجهي به مهارت آموزي است

يکي از دلايلي که باعث بي توجهي به مهارت آموزي و عدم استقبال از آموزش هاي فني و حرفه اي در کشور شده است، تمايل به مدرک گرايي است.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما : یکی از بحران‌های جدی نظام آموزش عالی کشور، کاربردی نبودن بسیاری از دروس دانشگاهی است که همین مساله نیز چالش دیگری به نام افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار را پدید آورده است، دانشجویانی که پس از فراغت از تحصیل، نه آموخته‌هایشان به درد بازار کار می‌خورد و نه حاضرند در مشاغلی غیر از رشته تخصصی خود کار کنند.

آمار‌های مرکز آمار ایران، نشان می دهد تعداد بیکاران دارای مدرک دانشگاهی (فارغ‌التحصیل) از حدود ۹۰۲ هزار نفر در سال ۹۰ به یک میلیون و ۲۵۴ هزار نفر تا سال ۹۷، به یک میلیون و ۲۰۵ هزار نفر تا پایان سال ۹۸ و به ۹۶۱ هزار نفر تا پایان زمستان سال ۹۹ رسیده است. به عبارتی، طی سال ۹۰ بیکاران دارای مدرک دانشگاهی سهم ۳۱.۳ درصد از کل بیکاران کشور را داشتند، این میزان تا سال ۹۷ به ۳۷.۱ درصد، تا سال ۹۸ به ۴۱.۶ درصد و تا پایان زمستان ۹۹ نیز به ۳۸.۸ درصد رسیده است.

یکی از مهم ترین دلایلی که در رابطه با رشد جمعیت فارغ‌التحصیل بدون شغل بیان می شود، بی توجهی به مهارت‌آموزی است. در واقع مهارت آموزی حلقه مفقوده میان آموزش و بازار کار کشور است. این موضوع باعث شده افراد زیادی با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی نتوانند در بازار کار جذب شوند؛ چراکه این افراد متناسب با نیاز بازار کار آموزش ندیده‌اند.

این در حالی است که در قانون برنامه ششم توسعه بر ارتقای مهارت آموزی متناسب با نیاز بازار کار و به منظور نیل به رشد و توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری از طریق توسعه آموزش های فنی و حرفه ای تأکید شده است؛ چراکه آموزش فنی و حرفه‌ای از ارکان مهم و اساسی برای ورود افراد به بازار کار و دستیابی به اشتغال پایدار محسوب می‌شود تا افراد بتوانند به عنوان نیرو‌های خلاق و کارآمد در توسعه و پیشرفت کشور نقشی اثرگذار بر عهده گیرند.

در واقع، آموزش‌های فنی و حرفه ای، نقش مهمی در افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، بهبود فضای کسب و کار و استفاده بهینه از فرصت‌ها دارند. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، افراد را با توجه به شرایط اقتصادی جامعه آماده ورود به بازار کار می‌کند و بدین شکل مهارت‌های عمومی بازار کار و صنعت را مورد توجه قرار می‌دهد. افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارت‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف می‌توانند در شغل‌های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین برطرف کننده نیاز اصلی کشور باشند.

یکی از احکامی که در قانون برنامه ششم توسعه برای این مهم در نظر گرفته شده است رسیدن به سهم ۵۰ درصدی آموزش های مهارتی در نظام آموزش و پرورش و سهم ۳۰ درصد آموزش های مهارتی در نظام آموزش عالی است، اما براساس گزارشی که اخیراً مرکز پژوهش های مجلس با عنوان " بررسی میزان تحقق احکام برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای" منتشر کرده است، تاکنون این سهم محقق نشده است.

براساس آمار‌های موجود در این گزارش، در حال حاضر حدود ۱۹۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند که اگر نسبت آن‌ها را به کل دانشجویان کشور (۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو) محاسبه کنیم، سهم شش درصدی دارند و اگر سهم ۵ / ۸ درصد دانشجویان کاردانی را نیز به آن اضافه کنیم، دانشجویان مهارتی سهم حدود ۱۵ درصدی از کل دانشجویان دارند و این عدد فاصله بسیاری با سهم ۳۰ درصدی پیش بینی شده برای نظام آموزش عالی در برنامه ششم توسعه دارد. در نظام آموزش و پرورش نیز، آمار‌ها حکایت از کاهش نرخ دانش آموزان متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش از ۲/ ۳۸ درصد در سال پایه به ۰۲/ ۳۵ درصد در سال آخر برنامه دارد.

بررسی روند پیشرفت سند نقشه جامع علمی کشور

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

پژوهشگر: فاطمه حسینی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تشییع پدر شهید محمودی در جونقان
بی ثباتی قیمت برنج
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۰
نگاتیو‌های دست شیطان
دورهمی دانش آموزان سمنان در بوستان های محله
تجلیل از برگزیدگان گیلانی مسابقات قرآنی اوقاف امروز در رشت
قطع آب ادارات پر مصرف، قانون برای همه یکسان است
صلح و سازش دو طایفه در شهرستان کوهرنگ
برگزاری رزمایش ارزیابی آمادگی مولد‌های برق اضطراری در مراکز حیاتی گیلان
گامی بلند برای درمان سرطان در جنوب کشور
برگزاری جشنواره غذاها و شیوه های زندگی بومی محلی در چرام
توزیع گوشت گرم بین عزتمندان در کهگیلویه و بویراحمد
دیدار چهره به چهره استاندار با مردم
اعلام آمادگی مردم برای شرکت در راهپیایی سیزده ابان
ادامه نهضت بهسازی و اسفالت راههای روستایی در کهگیلویه
ساماندهی صنوف استان در دستور کار
بازگشت ۱۸ میلیارد ریال وجوه به حساب مالباختگان فضای مجازی
نشست مشترک وزارت امور خارجه با فوتبالی‌ها
وداع با شکوه نیروی هوایی ارتش با خلبان محمد طیبی
اختصاص 116هککتار از اراضی ملی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تأکید امام جمعه ساری بر تزریق نگاه بصیرتی به نسل جوان
در شیوه جدید اختصاص کالابرگ؛ یارانه حذف نمی‌شود
نتایج کامل رقابت‌های ایران در بازی‌های آسیایی جوانان
لیگ برتر کشتی آزاد؛ پیروزی استقلال جویبار مقابل مدعی عنوان قهرمانی
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
نتایج دیدارهای هفته نهم لیگ برتر فوتبال
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی
اسرائیل منابع کافی برای مقابله با موشک‌های ایرانی را نداشت
انتقادها از تسلیم شدن آمریکا در مقابل چین
لاریجانی: باید از اختلافات عبور کنیم
موفقیت متخصصان کشور در تولید داربست نخاعی
ایران و روسیه در برابر سیاست‌های غرب برادرانه ایستاده‌اند
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود
رای گیری کم سابقه دو حزبی بر ضد ترامپ در سنای آمریکا
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قدردانی لاریجانی از طراحی هنرمندانه ایستگاه متروی مریم مقدس (س)  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)